Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

Der Tod Jesu (2000)

Mields / Magdeburger Kammerchor / Ludger Remy

Componist: Telemann

CD   1 disc(s)   23-02-2004
Vocaal / Koren

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 5.95 Stock: 1 ex. (OP=OP)
Staat: Tweedehands (Goed)
Extra info: ...Oratorio Twv5:6/W/Telemann Kammerorch.Michaelstein,
Maatschappij: Econa Records
Label: CPO
Barcode: 0761203972029
Suffix - prefix: 9997202 CPO
Taal: DE

Dorothee Mields (soprano), Britta Schwarz (alto), Jan Kobow (tenor), Klaus Mertens (bass) & Telemann-Kammerorchester Michaelstein, Magdeburger Kammerchor, Ludger Rémy

"Der Tod Jesu" (De dood van Jezus), een Passie oratorium gebaseerd op de tekst van Karl Wilhelm Ramler, behoort tot de prachtige werken van Georg Philipp Telemann van zijn latere jaren. Het werd voor het eerst uitgevoerd in Hamburg in 1755, maar heeft helaas - en ten onrechte - nooit de faam verworven van het oratorium op dezelfde tekst van Carl Heinrich Graun, dat slechts een week later in Berlijn werd uitgevoerd. Telemann stond op vriendschappelijke voet met de veel jongere Graun, en het is heel goed mogelijk dat de gelijktijdige compositie van dezelfde tekst een doelbewuste wedijver was tussen de twee musici. Dit zou worden ondersteund door de uitwisseling van beide werken in Hamburg en Berlijn een jaar later. Hoe het ook zij, de oude meester heeft de jongere hier zijn geld laten zien! Zijn muziek is soberder, maar ook karakteristieker dan de "gevoelige" en modieuze Graun, vol verrassende, zelfs drastische harmonieën en - ondanks de meest spaarzame instrumentatie - vol ongehoorde klankbeelden. Dit alles is in de allerbeste handen bij Ludger Rémy en zijn Telemann-Kammerorchester Michaelstein en de sterrencast van zangers: Dorothee Mields, Britta Schwarz, Jan Kobow, Klaus Mertens en het Magdeburger Kamerkoor.

Telemann:
 Der Tod Jesu (Passion Oratorio), TWV 5:6

Telemann werkte in de vijf hoofdkerken van Hamburg. Hij had de ontzagwekkende plicht die het hele kerkelijke jaar van passende kerkmuziek te voorzien. En dat deed hij. Voor zover wij kunnen nagaan, heeft Telemann nimmer zijn plicht versaagd. De passiecantate 'Der Tod Jesu' staat in een Hamburgse van 15 maart 1755 aangekondigd."Aanvang van de passie is half vijf, opdat iedereen voor het donker weer thuis is. Kaarten en tekstboekjes zijn verkrijgbaar bij Musik-Direktor Telemann." Tekstdichter Karl Wiener Ramler stelt het negende uur van Goede Vrijdag centraal en voert enkele anonieme toeschouwers ten tonele, die nagaan wat ze voelen. Er is geen Evangelie of evangalist. Het lijdensverhaal veronderstelt Ramler bekend en hij concentreert zich op twee intense momenten: Jezus' eenzaamheid in de Hof van Gethsemane en op de plaats waar Hij wordt gekruisigd, Golgotha. Jezus zelf komt niet aan het woord. Wel is het werk doorspekt met lutherse koralen. Telemann toont zich een zeer sensitieve componist. De tekst is uitstekend te verstaan en de muziek dient de uitdrukking van Ramlers tekst.
Katholiek Nieuwsblad 21.03.2008 - Arnoud Heerings

"The solo vocalists make a strong showing." Fanfare 10/2000: "Another of Telemann's late masterpieces masterpieces. One can only hope for many more such idiomatic, inspired performances."
BBC Music Magazine september 2000 *****

"Another outstanding achievement - Excellent soloists."
Early Music Review

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg