U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: Buxtehude
CD
1 disc(s) 03-07-2017
Barok / Renaissance / Middeleeuws
Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen
Staat: | Nieuw |
---|---|
Extra info: | Arcangelo/Sophie Gent/Jonathan Manson A.O. |
Dirigent: | JONATHAN COHEN |
Maatschappij: | Outhere |
Label: | Alpha |
Barcode: | 3760014193675 |
Suffix - prefix: | 367 ALPHA |
Taal: | XX |
Dirigent: | JONATHAN COHEN |
Solist(en): | SOPHIE GENT/JONATHAN MANSON/THOMAS DUNFORD/J.COHEN |
Orkest: | ARCANGELO |
Sophie Gent (violin), Jonathan Manson (cello), Thomas Dunford (lute) & Ensemble Arcangelo, Jonathan Cohen
De triosonate was het belangrijkste genre van instrumentale kamermuziek in de 17e eeuw, en werd vaak door de vorsten zelf uitgevoerd in het hoofse milieu. Vooral de triosonates van Dietrich Buxtehude worden beschouwd als de beste van hun tijd. Het bekroonde Ensemble Arcangelo presenteert enkele van deze werken van de Noordduitse meester op de best mogelijke manier. De vier instrumenten klinken zo authentiek en levendig dat men zich tijdens het luisteren bijna in het midden van het kwartet waant.
Buxtehude:
Seven Sonatas, Op. 1 BuxWV 252-258:
Sonata in F Major, BuxWV 252
Sonata in G major, BuxWV253
Sonata in A minor, BuxWV254
Sonata in B flat, BuxWV255
Sonata in C major, BuxWV256
Sonata in D major, BuxWV257
Sonata in E minor, BuxWV 258
"Ondanks de uitgebreide aandacht voor Dietrich Buxtehude in 2007 ter gelegenheid van de driehonderdste sterfdag van de componist, is hij nog steeds vooral de man die van grote invloed was op Johann Sebastian Bach. Bach maakte in 1705 een lange voettocht naar Lübeck, waar Buxtehude de gevierde organist van de Marienkirche was. Hij had grote invloed op het sociale muziekleven van de stad. Buxtehude was als componist veel breder georiënteerd en veel experimenteler’ dan nu nog steeds gedacht wordt. Zijn opus 1, de in 1694 op het hoogtepunt van zijn roem uitgebrachte set van zeven triosonates, getuigt daarvan. Het is barokke kamermuziek op zijn best. De sonates voor viool, gamba en basso continuo zijn stuwend, grillig soms, bijna jazzy en ze behoren tot het allerbeste wat er in die tijd geschreven werd. Arcangelo, het ensemble van klavecinist Jonathan Cohen, demonstreert overtuigend dat Buxtehude veel meer is dan een opmaat voor Bach."
Klassieke Zaken Magazine - 04/2017
"De sonates die Buxtehude in 1694 als opus 1 had laten drukken zijn zeven jongehonderige stukken. Buxtehude schreef ze vlak voordat de 18de eeuw het speelse genre van de sonate met allerlei voorschriften temde. Bij het Britse ensemble Arcangelo zijn ze in uitstekende handen. Neem alleen al de Sonate in Bes-groot, die begint als een dartele trip voor viool, viola da gamba, luit en klavecimbel."
Guido van Oorschot - de Volkskrant ****
"For those who may think of Buxtehude mostly as a dusty precursor to the great baroque composers, the sensuousness and joy of the music on this disc will come as a very pleasing surprise...Sophie Gent’s violin and Jonathan Manson’s viol chase, imitate and dance with each other, while Cohen and the lutenist Thomas Dunford provide buoyantly beautiful accompaniments, full of detail yet light as air."
The Guardian - 27th July 2017 ****
"This exquisitely balanced recording instantly captures the sense of conversation between the instrumental parts, highlighting the egalitarian approach of Buxtehude's melodic writing. What's more, the content of these conversations allows us to gloimpse the composer's esteemed artistic stature in miniature...Let's hope a sequel is due."
BBC Music Magazine - October 2017 *****
"A factor that has allowed Arcangelo to be so adaptable is the ever-effective policy of employing to-rate musicians; and, with violinist Sophie Gent and gambist Jonathan Manson proving master of this music’s sometimes virtuoso demands and Thomas Dunford among the most sought-after continuo lutenists of the moment, the standards here are as high as ever."
Gramophone Magazine - Awards Issue 2017