Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

Missa Solemnis

Collegium Vocale Gent / Philippe Herreweghe

Componist: Beethoven

CD   1 disc(s)   19-11-2012
Vocaal / Koren

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 20.95 Stock: 2 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Extra info: Collegium Vocale Gent/Philippe Herreweghe
Dirigent: PHILIPPE HERREWEGHE
Maatschappij: Outhere
Label: Phi
Barcode: 5400439000070
Suffix - prefix: 007 LPH
Taal: LA
Dirigent: PHILIPPE HERREWEGHE

Marlis Petersen (soprano), Gerhild Romberger (mezzo-soprano), Benjamin Hulett (tenor), David Wilson-Johnson (baritone) & Collegium Vocale Gent & Orchestre des Champs-Élysées, Philippe Herreweghe

Met zijn eerste opname van Beethovens Missa Solemnis, in 1994, maakte Philippe Herreweghe ook naam als uitmuntend Beethoven-exegeet door zijn even bedachtzame als levendige interpretatie. Met zijn nieuwe opname op zijn eigen label PHI bevestigt Herreweghe dit oordeel ook voor dit millennium. Niet in de laatste plaats omdat hij opnieuw de nieuwste musicologische bevindingen verwerkt. Herreweghe's aanpak is veranderd en lijkt zich in de loop der jaren te hebben verdiept. Terwijl hij destijds de mis in de eerste plaats benaderde als een klankorator, voor wie de declamatorische tekst en de helderheid van de structuren van het grootste belang waren, benadert hij het werk vandaag meer symfonisch, misschien ook meer traditioneel. De expressie is plechtiger dan toen, de klank 'groter', hoewel koor en orkest bijna even sterk zijn. Philippe Herreweghe en zijn vertolkers zingen en musiceren met grote dynamische differentiatie. Alles lijkt heel organisch, natuurlijk, krachtig, levendig en werelds. Philippe Herreweghe maakt het existentiële van Beethovens muziek hoorbaar, de worsteling van de componist. Het coherente solistenkwartet en het voortreffelijke orkest zorgen ervoor dat alles evenwichtig en evenwichtig aanvoelt, emotioneel onderbouwd en beklijvend. Het is een van de beste opnamen van dit werk geworden die momenteel op de CD-markt verkrijgbaar zijn.

Beethoven:
 Missa Solemnis in D major, Op. 123

"Hier horen we een combinatie van transparantie , ritmische energie en ruimte in de benadering van het werk dat een uitstraling en macht heeft dat slechts door weinige uitvoeringen wordt geëvenaard. De kleinere bezetting, die Herreweghe gebruikt heeft geen gebrek aan body of impact en het koor is meer dan uitstekend. In de loop van de muziekgeschiedenis werden muziekstukken steeds langer. Daar waar een mis in de renaissance binnen het uur bleef, heeft Bach voor zijn Hohe Messe twee cd's nodig. Op zich heeft de breedsprakige Beethoven het dan met zijn Missa Solemnis aardig beperkt gehouden: deze voorbeeldige nieuwe opname onder Philippe Herreweghe past precies op één cd. Toen Beethoven in 1819 aan zijn tweede miszetting begon, zat het leven hem flink tegen. Afgezien van de beruchte vermindering van zijn gehoor, waren daar het mislukte huwelijk van zijn broer en diens overlijden. Verder nam hij in die periode veel klussen aan; de schoorsteen moest immers roken. Kortom, zijn focus lag niet helemaal bij deze opdracht, die toch niet van de minste kwam. De mis had in maart 1820 moeten klinken bij de installatie van Rudolf van Oostenrijk tot aartsbisschop van Olmütz. Beethoven liep er niet echt een stapje harder door en uiteindelijk klonk de Missa Solemnis in maart 1824 voor het eerst in Sint-Petersburg onder auspiciën van prins Nicolai Galitzin. Wie zich de tijd gunt deze breed opgezette verklanking van de aloude mis tot zich door te laten dringen, komt absolute wonderen van symfonische verbeelding tegen."
Klassieke Zaken Magazine - Arjan van Dijk (1-2013)

“Met een klein orkest, historische praktijk en een strak tempo is dit een van de minst toegeeflijke uitvoeringen die ik ooit heb gehoord.”
BBC Music Magazine - March 2013 ****

“Het orkest is een historische band, maar de sceptische en ongevoelige luisteraars kunnen er zeker van zijn dat dit een expressieve en gewichtige uitvoering is, die niet onderdoet voor een uitvoering op moderne instrumenten...Het orkest is een constant genot...Het gebruik van een toonhoogte die bijna een halve toon lager ligt dan de huidige standaard helpt bij gevaarlijke plekken...Het koor is uitstekend, met een indrukwekkende precisie...geëvenaard door de solisten, vooral door Marlis Petersen.”
Gramophone Magazine - March 2013

“Er is een combinatie van transparantie, ritmische energie en ruimtelijkheid in zijn benadering van het werk die een uitstraling en kracht oplevert die door weinig anderen wordt geëvenaard...De kleinere krachten die Herreweghe hier gebruikt missen nooit body of impact en het koor is uitmuntend.”
International Record Review - June 2013

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg