Alles direct uit voorraad leverbaar
Detail artikel

Clarinet concertos & quintet

Martin Frost / Tapiola sinfonietta / Jean-Jacques Kantorow

Componist: Weber

SACD   1 disc(s)   20-11-2006
Solo / Concerten

Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen

€ 19.95 Stock: 1 ex. (OP=OP)
Staat: Nieuw
Extra info: .. & Quintet / Tapiola Sinfonietta/J.J. Kantorow
Maatschappij: Outhere
Label: BIS
Barcode: 7318599915234
Suffix - prefix: 1523 BISSA
Taal: XX

Martin Fröst (clarinet) & Tapiola Sinfonietta, Jean-Jacques Kantorow

Net als Mozart met Anton Stadler en later Brahms met zijn Richard Mühlfeld, kon ook Carl Maria von Weber een beroep doen op een uitzonderlijke klarinettist: Heinrich Baermann, die de inspiratiebron vormde voor alle werken op deze cd. Hoewel ze werden geschreven voordat Weber Der Freischütz had gecomponeerd, de opera die van hem een onmiddellijke ster in de vroeg-romantische muziek maakte, behoren ze nu tot zijn meest gespeelde werken. Het Concertino en de twee Concerto's werden alle gecomponeerd in 1811, bijna in een roes die getuigt van de inspiratie die Weber moet hebben ervaren toen hij Baermann voor het eerst hoorde. Het is ook hoorbaar in de muziek, die de technische mogelijkheden van het instrument laat zien en de rijkdom aan kleuren, terwijl het instrument wordt voorzien van aangrijpende momenten in aria-achtige langzame delen en virtuoze en levendige finales. Om deze werken uit te voeren is een allround musicus nodig: iemand als Baermann - of als Martin Fröst! Met zijn laatste uitgave op BIS - kamerwerken van Brahms (BIS 1353) - veroverde Fröst de harten en oren van zowel publiek als recensenten, zoals blijkt uit een aantal onderscheidingen en uit het volgende citaat: "Zijn zachte, gelijkmatige toon is verrukkelijk verleidelijk, en hij kan de klank naar believen verduisteren of verlichten, van fluwelen warmte met een gevoelig toegepast vibrato, tot een stijgende helderheid die nooit luider gaat dan lieflijk ... Ik zou meer kunnen schrijven, maar als u me wilt excuseren, ik zou liever helemaal opnieuw verleid willen worden." (Andrew McGregor, BBC Radio 3: CD Review). Eerder veroorzaakte Fröst's opname van Mozart's Concerto en Quintet (BIS 1263) soortgelijke reacties, bijvoorbeeld in International Record Review: "Misschien bestaan er beter opgenomen uitvoeringen van deze torenhoge meesterwerken, maar ik heb ze nog nooit gehoord. In hun technische bekwaamheid, stijlbewustzijn en breed, maar nooit overdreven emotioneel bereik, schitteren ze als grote prestaties"

Weber:
 Clarinet Concerto No. 1 in F minor, Op. 73
 Clarinet Concerto No. 2 in E flat Major, Op. 74
 Clarinet Quintet in B flat major, Op. 34, J182 (arranged for string orchestra)
 Clarinet Concertino in E flat major, Op. 26

“De Zweedse klarinettist Martin Fröst speelt met bewonderenswaardige virtuositeit en zachtheid van toon, en het is moeilijk voor te stellen dat de muziek beter wordt uitgevoerd.”
BBC Music Magazine - March 2007 *****

"De speelstijl van Martin Fröst past goed bij Weber: hij heeft een heldere, frisse toon en vingers die ongeslagen zijn door zelfs de meest sensationele applausmuziek die sommige van deze werken beëindigt. Hij is niet bang voor aanzienlijke tempovariaties binnen een beweging, zoals Weber naar verluidt heeft gewild. Dit alles draagt ??bij aan een charmante, welsprekende uitvoering van het Concertino. Het F mineur Concerto (nr. 1) hoeft echter niet zo snel te worden genomen om zijn punt te maken. , en de finale, die hier klinkt als een levendig allegro dat grenst aan presto, is eigenlijk gemarkeerd met Allegretto, wat de muziek meer ruimte en vrijheid geeft. De langzame delen van beide concerten worden eenvoudig gespeeld, zonder affectie, en Fröst herinnert zich dat de alla polacca van. de finale van nr. 2 is een dans. Hij neemt een heldere hoofdrol in het Kwintet; het wordt hier gespeeld als een concert met volle strijkers, wat jammer is, maar gezien het quatuor concertante karakter van het werk niet zo rampzalig als het zou zijn. bij Mozart zijn. Het is een frisse, gemoedelijke uitvoering die inspeelt op het gevarieerde karakter van de muziek. Fröst speelt ook enkele eigen cadensen, waarbij hij de cadensen verwerpt die later zijn toegevoegd door Carl Baermann, zoon van de veel bewonderde toegewijde van de werken, Heinrich Baermann. Verder voegt hij er nog wat versieringen aan toe: onnodig, maar je hoeft hier niet al te puristisch te zijn. Dit zijn aantrekkelijke, opwindende uitvoeringen, duidelijk opgenomen om recht te doen aan de orkestrale effecten die altijd deel uitmaakten van Webers uitbundige uitvinding."
Gramophone - Classical Music Guide 2010

“Fröst is misschien wel de beste klarinettist (sic) die er leeft, en deze hele productie is typerend voor wat we van BIS gewend zijn...Er is geen opwindender label te vinden vandaag de dag.”
Classics Today

 

Bezoek onze winkel in Driebergen-Rijsenburg