U vond niet wat u zocht op deze website?
Neem dan zeker een kijkje op CDenDVD.nl: onze uitgebreidere website biedt meer dan 250.000 bestelbare artikelen aan.
Componist: Mozart
SACD
1 disc(s)
Solo / Concerten
Verwachte levertijd (in NL): 1 - 3 werkdagen
Staat: | Nieuw |
---|---|
Label: | BIS |
Barcode: | 7318599920542 |
Ronald Brautigam (fortepiano), with Carolyn Sampson (soprano) & Die Kolner Akadamie, Michael Alexander Willens
Op 9 februari 1784 had Mozart zijn Pianoconcert nr. 14 in zijn oeuvrecatalogus ingeschreven, en precies 13 maanden later voltooide hij zijn 21ste concerto. In iets meer dan een jaar tijd had hij zeven pianoconcerten gecomponeerd, en het zijn stuk voor stuk hoogst individuele werken die op verschillende manieren omgaan met de relatie tussen solo-instrument en orkest - zoals met name de twee hier gepresenteerde concerti laten zien. Het concerto in Es-groot is geschreven voor piano en strijkers (blazers ad libitum), en kan volgens Mozarts eigen aanwijzingen heel goed door een strijkkwartet worden begeleid. Ook het solo-instrument past perfect in deze kamermuziekambiance. In volledig contrast hiermee schrijft hij in Concerto nr. 21 een groot orkest voor, met fluiten en hobo's, fagotten, hoorns, trompetten en pauken. Het is een van zijn meest populaire en technisch veeleisende concerten (vader Leopold merkte op dat het "verbazingwekkend moeilijk" was). Deze zeer verschillende concerten worden op deze opname gescheiden door het recitatief en rondo die Mozart schreef voor de Engelse sopraan Nancy Storace - misschien een afscheidscadeau toen Storace terugkeerde naar Londen van haar verblijf in Wenen (zij had Susanna gezongen in de eerste produktie van The Marriage of Figaro).
Mozart:
Piano Concerto No. 14 in E flat major, K449
Piano Concerto No. 21 in C major, K467 'Elvira Madigan'
Mozart: Ch'io mi scordi di te?... Non temer, amato bene, K505
with Carolyn Sampson (soprano)
"[This issue] proves every bit as immediate and lively in musical approach as its predecessors. Brautigam, bearing out his reputation as a musical and intellectual powerhouse, animates every note and phrase marking…even to people who think they know these much-recorded concertos backwards, my guess is that these readings will sound fresh and full of adventure."
BBC Music Magazine - June 2015 ****